Офіційний сайт кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід
Сьогодні Понеділок, 06.05.2024, 17:28
Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаємо Вас Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [21]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Мої файли

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ДОСВІДУ БЕЗКОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ
28.10.2016, 09:53

Шевченко Оксана Олександрівна,

 магістрант Уманського державного

педагогічного університету

імені Павла Тичини

Науковий керівник – Діхтяренко С.Ю.

 

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ДОСВІДУ БЕЗКОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ

 

На сучасному етапі розвитку українського суспільства істотно підвищилися вимоги до зростаючої особистості, пов‘язані з конструктивним поводженням, проявом мобільності, наполегливості, впевненості в собі у складних умовах життя.  У Законі України «Про соціальну роботу з сім‘ями, дітьми та молоддю» підкреслюється необхідність вжиття заходів, спрямованих на підвищення моральності в суспільстві, правової культури громадян, утвердження здорового способу життя, запобігання проявам екстремізму,  расової та релігійної нетерпимості всіма навчальними закладами. Крім того, необхідним є  упровадження нових моделей педагогічного спілкування між усіма учасниками навчально-виховного процесу та перетворення закладів освіти на взірець демократичного правового простору.

Об‘єктивна педагогічна ситуація у  навчальних закладах є певною мірою конфліктогенною.

Особливої актуальності набувають дослідження типологій конфліктів (О. Анцупов, А. Бандурка, Ф. Бородін, І. Ващенко, Н. Грішина [2; 4; 5]. Теоретичні засади та наукові підходи до формування у молоді моральної поведінки розкрито у працях таких вітчизняних та зарубіжних учених: Т. Алєксєєнко, О. Безпалько, І. Ковчина, Н. Лавриченко, А. Рижанова, Л. Федотова та інші [1; 3]. Розробляють теоретичні аспекти соціального виховання учнівської і студентської молоді та вивчають соціальні чинники формування досвіду моральної поведінки особистості К. Байша, І. Бех, І. Звєрєва, А. Мудрик, В. Ю. Поліщук, І. Рогальська, С. Савченко та інші.

Безконфліктна поведінка розглядається нами як певний тип соціальної поведінки особистості, який відображає сукупність її знань щодо принципів, норм і правил поводження в мікросоціумі, умінь доброзичливого, толерантного спілкування і взаємодії, культури взаємин і вирішення конфліктів та виявляється у здійсненні вчинків, які не порушують соціально-нормативного порядку і сприяють нормальному функціонуванню та розвитку соціуму. Нами визначено критерії та показники сформованості означеного утворення у студентів:  когнітивний (знання про норми та правила безконфліктної поведінки, усвідомлення доцільності їх використання у повсякденному житті, обізнаність із способами вирішення конфлікту); емоційно-ціннісний (емоційно-позитивне ставлення до співрозмовника та його думки, прагнення до встановлення емоційного контакту зі співрозмовником, адекватність емоційних реакцій у спілкуванні, задоволеність результатами розв‘язання конфлікту); поведінково-регулятивний (уміння слухати іншого, висловлювати та відстоювати власну думку, уникати міжособистісних конфліктів і вирішувати їх конструктивно, досвід використання конструктивних способів розв‘язання конфліктів).

Виявлено такі рівні сформованості соціального досвіду безконфліктної поведінки: оптимальний, нормовідповідний, ситуативний та стихійний (неусвідомлений).

Аналіз та узагальнення теоретичних положень дали змогу визначити такі психолого-педагогічні умови формування досвіду безконфліктної поведінки у студентів: згуртування колективу студентів у різних видах соціально значущої життєдіяльності; активізація конструктивної соціально-педагогічної взаємодії викладачів зі студентами із запобігання, виникнення та подолання конфліктної поведінки, удосконалення соціально-педагогічної діяльності в гуртожитку на засадах індивідуально-диференційованої профілактичної роботи зі студентками.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Алєксєєнко Т. Ф.  Соціалізація особистості :можливості й ризики : наук.-метод.посібник / Т. Ф. Алєксєєнко. – К. : Педагогічна думка, 2007. – 152 с.

2. Анцупов А. Я. Конфликтология : учеб. для вузов / А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов.  – СПб. : Питер, 2007. – 496 с.

3. Безпалько О. В. Спілкуємося та діємо: [навч.-метод.посіб.] / О. В. Безпалько, Ж. В. Савич.  – К.: Навч. книга, 2002. – 112с.

4.Донченко Е. А. Личность. Конфликт. Гармония / Е. А. Донченко, Т. М. Титаренко. – К. : Знание, 1989. – 156 с.

5.Ложкін Г. В. Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика : навч. посіб. / Г. В. Ложкін, Н. І. Пов‘якель. – К. : Професіонал, 2007. – 416 с.

Категорія: Мої файли | Додав: Grin
Переглядів: 362 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту

Офіційний сайт кафедри психології Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини
 Сайт управляється системою uCoz