Офіційний сайт кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід
Сьогодні Понеділок, 06.05.2024, 20:09
Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаємо Вас Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [21]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Мої файли

ВПЛИВ КОГНІТИВНОГО ЧИННИКА НА ПРОФЕСІЙНУ СПРЯМОВАНІСТЬ СТУДЕНТА-ПСИХОЛОГА
27.10.2016, 11:27

Коваль Вікторія Олегівна

Уманський державний педагогічний

університет імені Павла Тичини

м.Умань

ВПЛИВ КОГНІТИВНОГО ЧИННИКА НА ПРОФЕСІЙНУ

                      СПРЯМОВАНІСТЬ СТУДЕНТА-ПСИХОЛОГА     

 

Успішність професійної діяльності майбутнього  психолога  в значній мірі залежить від розвиненої професійної спрямованості студента-психолога. Саме професійна спрямованість є рушійною силою не лише в навчанні майбутній професії, а й визначатиме прийняття та усвідомлення норм, правил, моделі поведінки своєї професійної діяльності, адекватної самооцінки своїх знань і умінь, орієнтованістю на постійне особистісне та професійне вдосконалення.

Проблему професійної спрямованості особистості досліджували  вчені в різні періоди: Л. Божович, С.І.Головаха, В.П.Казміренко, І.С.Кон, Є.О.Клімов, Н.Л. Коломинський, Г. Крайг, Ю.Н. Кулюткін, А.К. Маркова, Л.М.Мітіна, В.І.Юрченко тощо.

Аналіз наукової літератури щодо проблеми виявив недостатню кількість досліджень особливостей розвитку професійної спрямованості майбутніх психологів в процесі їх професійної підготовки, особливо при діагностуванні,  самовизначенні у виборі майбутньої професії.

Дослідники визнають, що вибір професії складний і довготривалий процес, в якому виявляються дві проблеми: по-перше, відкладання юнаками і дівчатами самовизначення у зв'язку з відсутністю виражених стійких інтересів; по-друге, загальна незрілість, інфантильність поведінки та соціальних орієнтацій молоді. Тому, професійне самовизначення, як один із головних компонентів дорослості і стійкого образу "Я", на справді – відсутнє. 

Вчений Е.Еріксон розробив поняття «ідентичність», яке є подібним до вітчизняного поняття «самовизначення». Ідентичність — умова психічного здоров'я, і якщо вона не сформується, то людина не знаходить себе, свого місця у суспільстві, почувається «втраченою».

Канадський психолог Ж. Марша встановив чотири типових варіанти формування ідентичності: невизначену, ще не сформовану, «дифузну» ідентичність; наперед зумовлений, «приречений варіант розвитку»; проба ролей або «мораторій» у спробі виробити ідентичність; реалізована або «зріла ідентичність».

Тільки реалізована, сформована ідентичність особистості (довіра до світу, самостійність, ініціативність, компетентність) дозволяє особистості в юнацькому віці вирішити головне завдання — самовизначення, вміння розробити свій життєвий план.  Головними новоутвореннями цього віку за Д.Ельконіним є професійні інтереси та світогляд.

Життєвий план — явище одночасно соціального та етичного порядку: тобто, ким бути (професійне самовизначен­ня) та яким бути (моральне самовизначення). Життєвий план виникає, на думку І.С. Кона, тільки тоді, коли предметом роздумів стає не тільки кінцевий результат, але й способи його досягнення, шлях, яким збирається йти людина, ті об'єктивні та суб'єктивні ресурси, які йому для цього знадобляться [2]. Вибір професії — складний та довгий процес, під час якого існує певна небезпека. Наприклад: відкладання у часі професій­ного самовизначення у зв'язку з відсутністю стійких професійних інтересів. Іноді рання профе­сіоналізація пов'язана з несприятливими сімейними умовами, низькою успішністю та іншими негативними факторами, які знижують рівень свідомого та добровільного вибору.

Отже, професійна діяльність й здатність до неї – це передумова майбутньої активної діяльності, необхідна умова її успіху без відчуття дискомфорту, напруженості та внутрішнього конфлікту особистості з професійним та соціальним оточенням. Дослідження вчених доводять необхідність розвитку професійної спрямованості психолога, яка тісно пов'язана зі специфікою його професійної діяльності, з тими вимогами, які вона ставить до його особистості.

Список використаних джерел.

1. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи /АН УССР, ин-т философии / Е.И.Головаха. - Киев, 1986. - 142 с.

2.  Кон  И. С. Психология ранней юности / И.С.Кон. – М., 1992.

3. Казміренко В. П. Програма дослідження психосоціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії // Практична психологія та соціальна робота / В.П.Казміренко.  - №6. - 2004.- С.76-78.

Категорія: Мої файли | Додав: Grin
Переглядів: 453 | Завантажень: 0 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту

Офіційний сайт кафедри психології Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини
 Сайт управляється системою uCoz