Кулієва Оксана Шамуратівна
Уманський державний педагогічний
університет імені Павла Тичини
м.Умань
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ КОНФЛІКТНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
У СТУДЕНТСЬКИХ ГРУПАХ
Зростання напруженості у сучасному суспільстві обумовлює збільшення різноманітних конфліктів та необхідність їх всебічного вивчення з метою нівелювання негативних наслідків та якнайповнішого використання закладених у них позитивних можливостей для розвитку особистості. Проблема конфлікту належить до числа проблем, що мають глобальний характер.
Як свідчить практика, вміння жити та навчатись в умовах вищого навчального закладу, бажання конструктивно співпрацювати, уникати складних ситуацій у міжособистісної взаємодії безпосередньо пов’язане з індивідуально-психологічними особливостями студентів та відповідною організацією навчально-виховного процесу у ВНЗ.
Відомий англійський філософ Т. Гоббс вказує на три основні психологічні причини конфліктів: суперництво, недовіра, бажання слави. А також це особистісне суперництво, спортивні успіхи або невдачі, суперництво за увагу викладачів або протилежної статі, матеріальне положення, нездатність налагодження контактів з іншими людьми в силу особистісних якостей, досягнення в навчанні, науковій праці.
Протиріччя є підґрунтям конфліктних ситуацій. Конфліктна ситуація – виникнення і загострення протиріч між членами групи.
Конфлікт (лат. conflictus – зіткнення) – зіткнення інтересів осіб і груп, їхній ідей, протилежних поглядів, потреб, оцінок, рівня прагнень, домагань тощо. В основі конфлікту можуть лежати реальні або ілюзорні, усвідомлені й неусвідомлені протиріччя, спроба вирішення яких відбувається на фоні гострих емоційних станів.
В основі конфлікту лежать суб'єктивно-об'єктивні протиріччя, але ці два явища (протиріччя і конфлікт) не потрібно ототожнювати. Протиріччя можуть перерости у конфлікт. Студентська молодь є об'єктом широких психологічних досліджень як за кордоном, так і в нашій країні. Головна причина інтересу дослідників до студентства пов'язана із зростанням соціально зумовлених вимог до якості підготовки фахівців.
Сучасні дослідження, що проводяться психологами в Україні зумовлюються необхідністю вивчення особливостей у поведінці людей, які мають місце в перехідний період розвитку суспільства. У сучасних вітчизняних дослідженнях різні види конфліктів вивчаються у зв'язку з проблемами вікового становлення особистості; розглядаються фактори, які впливають на їх виникнення та перебіг (Т.М. Титаренко, О.О. Донченко, О.В. Киричук, Л.Е. Орбан, І.А. Грабська та ін.)
Чи можуть у студентській групі, навіть високого рівня розвитку – колективі, виникати протиріччя? Звичайно, адже причини протиріч у студентському колективі можуть бути такі:
• неадекватна оцінка партнера;
• завищена самооцінка окремих студентів;
• порушення почуття справедливості;
• перекручення окремим студентом інформації про іншого;
• авторитаризм лідера групи загалом або окремої мікрогрупи;
• некоректне ставлення один до одного;
• просто непорозуміння один з одним.
у протиборство, відстоюючи свої цінності, цілі.
Отже, рефлексія недоліків і переваг методів, пошук їх оптимального
сполучення є актуальним завданням соціального психолога, а конфліктологія
повинна вже сьогодні будуватися на системі логічно послідовнихметодологічних й організаційно-технічних процедур, що повинні бути
підпорядковані одному завданню: одержати достовірні знання про конфлікти зметою ефективного керування ними.
Список використаних джерел.
1. Гірник А., БоброА. Конфлікти. - К., "Основи", 2003.
2. Дзвінчук Д. Конфлікти та способи їх подолання // Віче. -1999. - № 5. - С. 11-16.
|